wtorek, 10 stycznia 2017

Nie tylko granty: kilka sposobów na podratowanie budżetu organizacji


(Aktualizacja 27.07.2017 r.) 

Tweetnij

Nie sposób domknąć budżet organizacji, jeśli opieramy swoją działalność tylko na grantach. Dziś o kilku sposobach na zebranie funduszy i podratowanie finansów organizacji, głównie poprzez działalność w internecie. 

1) Fanimani.pl. Portal umożliwiający wsparcie organizacji poprzez zakupy w sklepach internetowych. Od każdej transakcji przekazywanych jest ok. 1-3% kwoty zakupu na rzecz organizacji. NGO zakłada konto na portalu a potem namawia swoich sympatyków, aby zarejestrowali się i rozpoczynali zakupy on-line od wizyty na Fanimani.pl. Z portalem współpracuje ok. 800 sklepów i prawie 3000 organizacji. Organizacja nie ponosi żadnych kosztów, a kupujący również nie płacą za zakupy więcej. 

2) Charytatywni allegro. Czym jest allegro, tego chyba nie trzeba nikomu wyjaśniać. ;) Charytatywni allegro daje możliwość wystawiania przedmiotów na aukcjach organizacjom pożytku publicznego oraz sprzedaż przedmiotów przez indywidualnych użytkowników na rzecz tych organizacji. W przeciwieństwie do „zwykłego” allegro sprzedający nie płaci prowizji. Obecnie na platformie zarejestrowanych jest ok. 200 organizacji. Uwaga: dostępne tylko dla organizacji mających status OPP! 

3) Ankiety Probono. Za wypełnianie ankiet on-line uczestnicy dostają punkty, które następnie mogą zamienić na złotówki i przekazać wybranej organizacji. Organizacje nie ponoszą kosztów uczestnictwa w zbiórce. Akcja wymaga jednak dużo czasu i liczby zaangażowanych osób. Wypełnienie jednej ankiety warte jest kilkadziesiąt punktów (w zależności od jej długości, tematu itp.). 10 pkt to 1 zł. Wypłaty na rzecz organizacji można dokonać po zebraniu min. 300 pkt. Ankiety przychodzą do użytkowników rzadko. Jeśli nie zostanie się zakwalifikowanym do udziału w badaniu – otrzymuje się 1 pkt za udział w ankiecie rekrutacyjnej. 

4) Crowdfunding, czyli tzw. finansowanie społecznościowe. Finansowanie projektów poprzez drobne wpłaty m.in. zbierane przez internet. Na ten temat powstały już liczne opracowania, więc nie będziemy się powtarzać. Jest też wiele portali umożliwiających tego typu zbiórki. Podajemy przykłady kilku polskich stron: siepomaga.pl, wspieram.to, fundujesz.pl, polakpotrafi.pl. Na co warto zwrócić uwagę? Dokładnie przeczytaj warunki udziału, zanim rozpoczniesz zbiórkę. Na niektórych portalach zebrana kwota wraca do darczyńców, jeśli nie uzbiera się całej zadeklarowanej kwoty. 

5) Przekazywanie punktów w programach lojalnościowych – np. Payback.pl. Uczestnicy zbierają punkty za zakupy, a te punkty mogą później wymienić na nagrody lub przekazać organizacjom. Obecnie w Payback można przekazać punkty m.in. dla TOPR, Szlachetnej Paczki czy Programu Pajacyk PAH. Warto wspomnieć, że programy lojalnościowe mają różne sklepy, czy punkty usługowe. Uwaga: w przeciwieństwie do innych podanych tu portali programy lojalnościowe nie mają na celu wsparcia organizacji. Jeśli więc chcecie, aby w ten sposób można było pomagać Waszej organizacji, trzeba z nimi nawiązać współpracę. 

6) WayMore.pl to nowopowstała platforma, która daje możliwość zbiórki funduszy poprzez udział w wyzwaniach. Uczestnik akcji wymyśla wyzwanie (np. przebiegnięcie jakiegoś biegu) oraz określa kwotę jaką chce zebrać na rzecz ngo i ogłasza się na portalu. Potem prowadzi zbiórkę funduszy, m.in. poprzez media społecznościowe. Jeśli uda się zebrać środki w zakładanym czasie – realizuje wyzwanie, a pieniądze trafiają do wybranej organizacji. Minusy: prowizja serwisu wynosząca: 6% zebranej kwoty - jeśli zbiórka przekroczy zadeklarowany wcześniej próg lub 10% - jeśli kwota wsparcia będzie niższa od zadeklarowanego progu. 

7) #GryCharytatywne. Aplikacja, która umożliwi pomaganie wskazanej organizacji pozarządowej przez granie w grę. Użytkownik podczas gry zgadza się na oglądanie nieinwazyjnych reklam. W zamian reklamodawca przelewa określone środki na wskazaną przez gracza organizację. Aplikacja nie jest jeszcze dostępna dla użytkowników, ale już teraz organizacje mogą zapisać się do bazy NGO. Jak zapewniają organizatorzy, nie będzie opłat od NGO za udział w aplikacji.

8) WhenVisited to inicjatywa fundraisingowa mająca na celu zachęcić właścicieli stron internetowych do finansowego wspierania organizacji non-profit oraz do nagradzania Internautów za odwiedzanie ich portali. Organizacja non-profit otrzymuje wsparcie od właściciela strony internetowej (sponsora) na projekt społeczny i odwdzięcza się sponsorowi uwagą swojej społeczności. Za odwiedziny strony sponsora członek społeczności wspierającej projekt organizacji non-profit otrzymuje kupony i zniżki na usługi i produkty oferowane przez sponsora. Każde odwiedziny warte są ustaloną kwotę (np. 1 PLN) i są naliczane aż do wyrównania kwoty darowizny. Właściciel strony internetowej zyskuje z kolei nowych, świadomych klientów. Organizacje nie płacą za korzystanie z portalu. WhenVisited nie pobiera też prowizji od darowizn.

9) Idea Fair Play to platforma, dzięki której zyski ze sprzedaży ubezpieczeń są przekazywane dla zarejestrowanych na portalu ngo. Kupując dowolne ubezpieczenie (np. OC, NNW dziecka czy ubezpieczenie mieszkania) jednego z 30 polskich towarzystw, każdy może wesprzeć klub sportowy swojego dziecka, lokalne stowarzyszenie czy fundację, której działania są dla niego ważne. Wskazana przez użytkownika organizacja zawsze otrzymuje 50 proc. zysku z każdej polisy bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez żadną ze stron. Rejestracja na platformie jest darmowa. Obecnie skupia ona ponad 1000 organizacji. Ngo mogą liczyć również na wsparcie w promowaniu swojej aktywności na portalu. Raz w tygodniu Idea Fair Play wybiera fundację domyślną, która jest promowana na stronie internetowej oraz na FB.

(EweWild)