Szukaj na tym blogu

środa, 11 października 2017

Gdzie znaleźć wolontariuszy w sieci?



“Ja nie szukam, ja znajduję” powiedział kiedyś Pablo Picasso. Z tym sławnym malarzem łączy nas jedno. Znajdowanie odpowiednich wolontariuszy to sztuka. Gdzie znajdować wolontariuszy poprzez internet i jakie są zalety i wady takiego poszukiwania? Co warto wiedzieć o takich narzędziach i o samym poszukiwaniu?

Internet jest źródłem wszelkich śmieci informacji. Wolontariusze i potencjalni wolontariusze w pierwszej kolejności właśnie tam znajdują śmieci informacje o działaniach, w które mogliby się zaangażować. Ale przez swoją dostępność, niskie koszty publikacji i masowe rozdrobnienie publikujących, internet jest medium nieprzewidywalnym, pełnym śmieci, w którym tylko od nas zależy to, czy ktoś w ogóle do naszych informacji dotrze.

Pewnie rzuciło ci się w oczy, ile razy pisałem o śmieciach. Tak właśnie wyglądają działania promocyjne w internecie. Nie jest problemem zasadzenie pięknej róży na wysypisku śmieci. Ale musimy podjąć dodatkowe działania, żeby inni tę różę dostrzegli. Witaj w matriksie.

Jeśli jesteś zainteresowany poszukiwaniem wolontariuszy poprzez internet, a twoje własne narzędzia w postaci stron www, profili w portalach społecznościowych czy e-mail marketingu nie wystarczają, to naturalnym posunięciem jest poszukiwanie pośredników i pomocy w promowaniu oferty.

Nawet najlepsza oferta zginie w gąszczu internetowych śmieci, chyba że wybierzemy jedną z dróg trafienia do naszego odbiorcy. Może to zabrzmieć boleśnie, szczególnie dla organizacji pozarządowych, ale:
  • albo skorzystasz z dobrze wypozycjonowanego pośrednika, który łatwo trafia z informacjami do potencjalnych wolontariuszy,
  • albo zapłacisz za reklamę, która wypozycjonuje ciebie i twoje ogłoszenie - i przez to ty łatwo trafisz do potencjalnych wolontariuszy,
Inne drogi istnieją, tylko tak mało efektywne, że nie zaliczam ich do żadnych wartościowych rozwiązań. Przykro mi, ale prawda jest brutalna.

Wypozycjonowanie - to w dużym uproszczeniu łatwość, z jaką możemy jakąś rzecz znaleźć przy korzystaniu z mechanizmów wyszukujących. Niezależnie od tego, czy są to wyszukiwarki internetowe czy wyszukiwarki w mediach społecznościowych.


Tak samo, jak każde działania pośrednictwa wolontariatu, pośrednictwo z wykorzystaniem narzędzi online ma jedną, bardzo dużą wadę. Polega na utrzymaniu kruchej równowagi między podażą a popytem wolontariatu.

W praktyce oznacza to, że im więcej wolontariuszy korzysta z danego narzędzia, tym więcej organizacji zamieszcza tam swoje ogłoszenia. Ale im mniej ciekawych ogłoszeń, tym większy odpływ wolontariuszy, a im mniej wolontariuszy, tym mniej ofert… Wydaje się to być błędnym kołem - i rzeczywiście w praktyce takie jest.

Z punktu widzenia koordynatora wolontariatu promującego swoją ofertę jest to o tyle ważne, że twoja oferta też przyciąga potencjalnych wolontariuszy do konkretnego pośrednika. Umieszczaj więc oferty tam, gdzie wydaje ci się, że nie ma wolontariuszy - bo na pewno nie pojawią się, jeśli nie będzie tam ofert. Potraktuj to jako działanie misyjne i inwestycję w przyszłość.


Coraz więcej serwisów pośredniczących stosuje pewne warunki zaporowe przed pozwoleniem na umieszczenie ogłoszenia. Najczęściej organizacja taka musi być zweryfikowana lub przeszkolona przez organizację prowadzącą dane narzędzie. Znacznie podnosi to jakość zamieszczanych ofert, ale z kolei utrudnia to działania organizacjom ogólnopolskim, które poszukują wolontariuszy w danym regionie - bo ciężko im się przeszkolić i zweryfikować na odległość.

Zaletami korzystania z takich rozwiązań są:
  • dostęp do dużej bazy zarejestrowanych wolontariuszy,
  • w niektórych przypadkach wystandaryzowane narzędzia wspomagające w rekrutację - nie musimy sami budować formularzy rekrutacyjnych, są one już częścią platformy,
  • kwestie informacyjne i promocyjne bierze częściowo na siebie organizacja zarządzająca takim narzędziem.


Rozwiązania te mają też jednak swoje wady. Są nimi:
  • przywiązanie do konkretnego narzędzia - jeśli raz z niego korzystamy, to ciężko będzie trafić do tych samych wolontariuszy realizując kolejne działania w oparciu o inne rozwiązania,
  • dostęp do danych rekrutacyjnych - jeśli potrzebujemy zebrać od wolontariuszy konkretnych danych, których nie ma w formularzu dla wolontariuszy w takiej platformie, to praktycznie nie mamy takiej możliwości,
  • dostęp do danych - niektóre z narzędzi ograniczają liczbę danych osobowych wolontariuszy przekazywanych organizacji - więc nie mamy możliwości zbudowania sobie własnego grona odbiorców, aż do momentu podpisania z nimi umów i samodzielnego zebrania tych danych,
  • nie mamy możliwości wydelegowania rekrutacji z takiego narzędzia do narzędzi zewnętrznych - na przykład jeśli chcemy korzystać tylko z działań promocyjnych w takiej platformie, ale formularz rekrutacyjny mamy w zewnętrznym narzędziu.


Jest kilka sprawdzonych sposobów na to, jak działać i dotrzeć ze swoimi informacjami do maksymalnej liczby zainteresowanych potencjalnych wolontariuszy. Wymaga to jednak pracy i zaangażowania koordynatora i niestety - zdublowania niektórych narzędzi.

Po pierwsze - należy stworzyć dobrą ofertę. Nawet najlepsze narzędzia zawiodą, jeśli oferta jest nieczytelna i nieatrakcyjna.


Dodatkowo
  • Nie wszystkie platformy działają ogólnopolsko, większość z nich działa tylko w określonym mieście / regionie. Korzystaj tylko z platform, które pasują zasięgiem do twojej rekrutacji.
  • W miarę możliwości skorzystaj ze wszystkich platform, jakie operują na danym terenie. Każda z nich trafia do różnych osób, przez co trafiasz z oferta do większej liczby potencjalnych wolontariuszy.
  • Nie ograniczaj się tylko do platform - głównym źródłem informacji musi być twoja strona www, bo tam trafią wszystkie osoby zainteresowane twoją ofertą, poszukujące dodatkowych informacji o twoich działaniach.
  • Otwórz się też na samodzielną rekrutację wolontariuszy - nie tylko przez platformy. Niektórzy nie chcą korzystać z zewnętrznych platform, dlatego powinni móc zgłosić się bezpośrednio do ciebie.



Ogólnopolskie


  • mojwolontariat.pl - https://www.mojwolontariat.pl/pl/site - stworzony przez Centrum Wolontariatu w Warszawie, następca Skrzynki Dobroci, pierwszego internetowego portalu pośrednictwa wolontariatu w Polsce. Oprócz modułów dla wolontariuszy zawiera także możliwość organizowania się samych wolontariuszy w grupy chcące zorganizować jakąś inicjatywę społeczną.
  • tudu.org.pl - http://www.tudu.org.pl/ - stworzone przez Fundację Dobra Sieć narzędzie pośrednictwa e-wolontariatu i mikrowolontariatu. Przydatne, jeśli część z zadań dla wolontariuszy można wykonać zdalnie.


Regionalne


  • http://ochotnicy.waw.pl/ - Warszawa - portal miejski prowadzony przez Urząd miasta stołecznego Warszawy, połączony z innymi działaniami wspierającymi wolontariuszy i korzystających w stolicy.
  • https://zalogujpomagaj.um.warszawa.pl/ - Warszawa - portal miejski prowadzony przez Urząd miasta stołecznego Warszawy, pomagający znaleźć wolontariuszy dla seniorów i osób osamotnionych.
  • https://www.wolontariatgdansk.pl/ (wczesniej kiwi.org.pl) - portal dla wolontariuszy działających w Gdańsku i okolicach, prowadzony przez Regionalne Centrum Wolontariatu w Gdańsku.
  • http://wolontariat.wroclaw.pl/ - Wroclaw - portal prowadzony przez Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego, jednostkę budżetową Gminy Wrocław. Skupia się na działaniach we Wrocławiu.


Ogólnopolska Sieć Centrów Wolontariatu składa się z wielu organizacji realizujących pośrednictwo wolontariatu. Część z nich nie dysponuje platformami do samodzielnego umieszczania ogłoszeń, ale umieszcza je na swoich stronach www, w newsletterach i za pośrednictwem mediów społecznościowych. Warto jest znaleźć najbliższe Centrum Wolontariatu i dowiedzieć się w jaki sposób można skorzystać z jego usług.




Jeśli twoja organizacja chce samodzielnie poprowadzić internetowe pośrednictwo wolontariatu lub ma dużo ofert dla wolontariuszy, to można pokusić się o zbudowaniu własnego narzędzia w oparciu o różne rozwiązania dostępne na otwartych licencjach.



W portalu Facebook od jakiegoś czasu krystalizują się grupy wolontariuszy i koordynatorów wolontariatu z poszczególnych miast i regionów.




Internet nie lubi pustki i braku działania. Codziennie tworzą się nowe portale, narzędzia i aplikacje, a stare odchodzą w niebyt lub są porzucane przez developerów albo społeczność. W mediach społecznościowych tworzą się nowe grupy i możliwości interakcji.

Zanim zaczniesz działać zwróć więc uwagę na datę publikacji tego wpisu i weź sobie do serca, że im jest on starszy, tym bardziej jest nieaktualny. Jeśli uważasz, że warto by było go o coś uzupełnić lub zaktualizować, to zostaw informacje o tym w komentarzu. Jeśli pomimo tego chcesz go wykorzystać - to niech ci posłuży jako drogowskaz gdzie szukać informacji o narzędziach. Ale niech cię nie zwolni z dodatkowego poszukiwania na własną rękę.

Karol Krzyczkowski
pasjonat wolontariatu i nowych technologii, bloger pozarządowy (aktywny.blog), do tego maratończyk wegetarianin realizujący się jako tata dwuletniego Gnomka.

1 komentarz:

Ala pisze...

Bardzo przydatny wpis i świetna lista.
Pozdrawiam

Prześlij komentarz